خواص کاسنی و عرق آن
نوشته شده توسط : نیکی

کاسنی در طب سنتی ایران با نام هندبا شناخته می شده است. طبيعت برگ آن سرد و تر می باشد. گشاينده سده ها و مقوّي کبد و تسکين دهنده حرارت و خون و تشنگی و صفرا و التهاب معده است. موافق کبد گرم و سرد و از بين برنده سدّة آن و پاك کننده مجاري ادرار و کليه و آب برگ آن با آب رازيانه بهترين دوا جهت يرقان انسدادي است. چنانچه آب آن را بجوشانند و کف آن را بگيرند و با سکنجبين بنوشند جهت تب هاي کهنه و تقويت معده و ماليدن آب آن براي ورمهاي گرم مفيد است. غرغرة گياه با آب خيارشنبر جهت ابتداي ورم حلق و خنّاق مفيد می باشد. با روغن بنفشه و آرد جو و با آرد جو و سرکه جهت مفاصل و نقرس گرم و ورم هاي گرم بی نظير است. ضماد کاسنی به همراه ريشه اش جهت گزش عقرب و حشرات موذي و زنبور به کار می رود.

براي کسی که سرفه می کند مضر و مصلحش شکر است. تخم کاسنی طبيعت سرد و خشك و مايل به حرارت و با اجزاي سرد دارد. جهت تب هاي صفراوي و انسدادي، يرقان، خفقان، سردرد و بيماري هاي کبد به کار می رود. با جوشانده صندل و رازيانه جهت رفع سموم و ضعف کليه و طحال و تحريك اشتها مؤثّر است و به غير از تري بخشيدن در ساير افعال جانشين برگ کاسنی است.

قی آور و مصلحش سکنجبين است. ریشه کاسنی طبیعتی گرم و خشك دارد. بی نهايت بازکننده و لطيف کننده اخلاط و پاك کننده مجاري غذا و مدرّ ادرار است. جهت تب هاي مرکّب و مزمن، تصفية خون، رفع ورم احشاء، درد مفاصل، استسقاء، نضج و تحليل مواد مفيد است. عرق کاسنی نسبت به آب آن اثرات بسيار ضعيفتري دارد.

برای مشاهده سایر اطلاعات کلیک کنید.





:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 فروردين 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: